Lue taustaa: Boeing-ilmiantajan kuolema ei ollut itsemurha
Lue taustaa: Boeingin ylin johto jättää tehtävänsä
Paxtonin toimiston torstaina julkaiseman tiedotteen mukaan1 tutkinta koskee toistuvia ongelmia tietyissä Spirit AeroSystems Holdingsin toimittamissa osissa.
Tiettyihin lentokonemalleihin liittyvät mahdolliset riskit ovat syvästi huolestuttavia ja mahdollisesti hengenvaarallisia texasilaisille”, sanoi yleinen syyttäjä Paxton. ”Pidän kaikki yritykset vastuullisina, jos ne eivät noudata lain edellyttämiä standardeja, ja teen kaikkeni varmistaakseni, että valmistajat suhtautuvat matkustajien turvallisuuteen vakavasti.”
Boeingin toimitusjohtaja Dave Calhoun ilmoitti maanantaina jättävänsä tehtävänsä vuoden loppuun mennessä. Calhounin päätös seurasi sääntelyviranomaisten ja lentoyhtiöasiakkaiden huolia, jotka nousivat tammikuussa, kun Alaska Airlinesin Boeing 737 MAX 9 -koneen paneeli irtosi kesken lennon.
Tapauksen taustalla
Boeing on viime vuosina kohdannut useita haasteita, joista vakavin oli 737 MAX -koneiden lentokielto kahden onnettomuuden jälkeen. Yhtiön toimitusjohtaja Dennis Muilenburg erosi tehtävästään vuonna 2019, ja hänen seuraajansa Dave Calhoun on nyt ilmoittanut jättävänsä tehtävänsä vuoden loppuun mennessä.
Yhtiön osakekurssi ei ole toistuvista satunnaisista nousuyrityksistä huolimatta enää noussut samalle tasolle kuin se oli ennen helmikuuta 2020, jolloin yhtiön osakkeen arvo putosi roimasti hyvin lyhyessä ajassa. Boeingin osakekurssi on ollut korkeimmillaan 440 dollaria 1. maaliskuuta 2019, kun se nyt on noin 193 dollaria.
Boeingin osakekurssi sukelsi reilusti ja nopeaan tahtiin helmikuussa 2020. Tähän oli useita syitä:
- 737 MAX -koneiden lentokielto: Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA kielsi 737 MAX -koneiden lennot maaliskuussa 2019 kahden onnettomuuden jälkeen. Tämä kielto oli voimassa yli puolitoista vuotta ja vaikutti merkittävästi Boeingin liiketoimintaan.
- Taloudelliset vaikeudet: Boeing teki vuonna 2019 tappiota 6,3 miljardia dollaria. Yhtiö on joutunut vähentämään työpaikkoja ja perumaan tilauksia.
- Tutkinnat: Yhdysvaltain oikeusministeriö ja arvopaperimarkkinaviranomainen SEC aloittivat tutkinnat Boeingin toiminnasta 737 MAX -koneiden kehityksessä ja sertifioinnissa.
- Koronaviruspandemia: Koronaviruspandemia vähensi lentoliikennettä ja vaikutti negatiivisesti koko ilmailualaan.
Ajankohtainen
Victor A. Lausas
info@ajankohtainen.fi
Viitteet
1. https://shorty.fi/L8bu